Nödvändigt / Onödigt
Vardagsliv

Att gå och längta och vänta på det allra finaste som gror sig stark i magen bidrar till en hel del begär. Begär till att boa i hemmet, barnkammaren och i garderoben. Jag var bestämd när det kommer till Theodors rum. Jag ville att allt skulle stå på sin plats tills den dagen vi kom hem från BB. Säng, byrå, matta, gunghäst m.m. Såhär i efterhand är jag glad att slippa tänka på att vi måste måla om väggarna eller inhandla förvaring för dom små kläderna. Däremot hade jag inte behövt ha så bråttom. Det faktum att vi fick en liten prins istället för en prinsessa som vi trott bidrog till en hel del retuschering. Gardinerna är bytta och en rosa hylla ska sprayas om. Vi är inte klara med det pojkrum jag vill ha men det börjar likna något. 
 
Det var inte bara barnrummet som skulle vara klart. Jag ville att precis ALLT skulle vara förberett in i minsta detalj och jag satt med min lista och bockade av. Inför nästa barn kommer den att halveras. 
Jag tänkte lista mina fem bästa inköp (bortsett från vagn, babyskydd och det självklara) inför Theodors ankomst och mina fem onödigaste. 
 
5 nödvändigaste
Pyjamas med dragkedja - Det finns inget jobbigare än att mitt i natten vid ett blöjbyte knäppa upp och knäppa tusen knappar. Det tar alldeles för lång tid vid fel tillfälle. 
BabyBjörn bärsele - Den har räddat oss i många situationer. Till en början var jag skeptisk men den var klockren för oss.
Säng-/vagn-/skötbordsmobil - Den första veckan hade vi ingen men så fort vi satt upp en mobil över skötbordet blev det en fröjd på riktigt. Precis som i pampers reklamerna, njut av varje blöjbytartillfälle med bebis. Theodor har aldrig varit så nöjd som på skötbordet. 
Babysitter/babynest - Det fungerade klockrent till en början som avlastning och speciellt när jag skulle duscha eller äta. Tips är att sy ett eget nest.
Gallerfilt - Den har alltid varit prio att packa ned i skötväskan. Likaväl som den behåller värmen andas den. Skönt att täcka över vid amning och Theodor använder den numera som snuttefilt. 
 
5 onödigaste
Alla dessa hundratals plagg i strlk. 50 - Så många av dom vi aldrig hann använda. Dessutom var Theodor 55 cm lång när han föddes så jag kan rekomendera att absolut köpa vissa nödvändiga plagg i strlk. 50 men att sen vänta tills bebis har kommit för att minska på onödiga klädinköp. Han kunde gå över till 56 nästan direkt. 
Olika nappar/flaskor - När en eventuell favorit napp försvinner är det lättast att köpa en ny om man vet märket. Därför bör man ha alla nappar/nappflaskor, när man hittat en favorit, av samma märke för att slippa förvirring. 
Lakan till vagnen - Jag hade mitt babynest i vagnen hela spädistiden. När det väl var dags att byta till sittdel kom lakan inte på tal. 
Nagelknippsare - Inget dyrt inköp men har aldrig använt. En liten nagelsax och nagelfil är det enda som fungerat på hans sköra naglar.
Handpump - Vi hade turen att få en handpump men om man ska satsa på en pump hade jag köpt en elpump direkt. 
 
Alla är vi olika men det här är några av mina erfarenheter. 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?