Amning
Vardagsliv

Kvinnokroppen är helt fantastisk och jag skulle inte mot allt i världen vilja byta ut den. Tänk att få vara ett med ditt barn och att i nio månader bära på det lilla livet. Efter dessa månader vet kroppen att det är dags för bebisen att möta världen och förlossningen startar. Därefter producerar kvinnokroppen mat som ska mätta den lilla magen. Jag får gåshud när jag tänker på att min kropp klarade av det, jag klarade av det. 

Att amma var inget jag tog för givet då jag vet hur mycket det är som skall till. Jag bestämde mig innan för att om det inte fungerar så fungerar det inte. Jag tror att det kan knäcka mycket på den nyblivna mamman att i flera dagar kämpa utan resultat. Brösten ömmar och blir såriga samtidigt som psyket kan svika. Vi lever i 2014 och om ersättning krävs så är det minst lika bra. Nu fick jag gåvan att kunna amma och det är fantastiskt. Att gå undan för att bunkra upp med kuddar och få en egen stund med Theodor är viktigt för mig. 

Amningsfrågan är något som väcker glöd hos många, både positivt och negativt, och lätt blir till en diskussion. Enligt min mening är det upp till en själv. Många mammor väljer redan innan barnet har kommit att inte amma. Det kan vara av personliga eller till och med medicinska skäl dessa mammor avstår. Vi dömmer för lätt. Jag skulle aldrig "orka" amma om jag inte var bekväm med det. Tänk varje gång jag ska någonstans och Theodor skriker efter mat. Om jag då inte är bekväm med amningen är det lätt att situationen slutar kaosartat. En stressad mamma resulterar i en stressad bebis. I många fall är flaskan en räddare. 
Vi har dom senaste dagarna (på grund av sjukhusvistelser och operation) använt oss av ersättning när det behövs. Jag matade även honom med flaska när vi var på kungskalaset. Det var en för stor folksamling för att jag skulle slänga fram bröstet eller ännu värre sitta på en offentlig toalett och amma. MEN jag tycker definitivt att om du fått gåvan att kunna amma och känner dig bekväm så ska du göra det. En fantastisk stund mellan mor och barn.





 Alina

Fin blogg :)



URL: http://oncelikethis.blogg.se


 Victoria

Va fint skrivet!! Själv hade jag önskat att min amning fungerat, för det är verkligen väldigt mysigt att få sitta med sitt barn och amma det. Så är glad för din skull att det funkar så bra :)



URL: http://victorialsfamilj.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?