Min förlossningsberättelse
Theodors förlossning / Efter förlossningen

Det är hög tid att jag berättar och delar med mig av min förlossning som jag upplevde som den optimala. Tidigare har jag skrivit om hur det var dagarna innan och när vi kom in till förlossningen och det inlägget hittar ni här (länk)
 
Den 20/4 (veckan 39+1) klockan 21.23 kommer vi in till BB Karolinska Solna efter en blödning hemma för att kontrollera att allt står rätt till. Jag blir där undersökt och barnmorskan konstaterar att jag är öppen 3 cm. I något chockartat tillstånd försöker vi smälta att inom det närmsta dygnet kommer vi ha vår lilla i famnen. Nu ringer vi till våra familjer och berättar att vi blir kvar och min mamma åker för att hämta Måns. 
Klockan 21.30 skrivs vi in på förlossningsavdelningen och får träffa barnmorskorna Annika och Tatjana som förväntas förlösa mig. Fram till 23.50 har jag inte använt mig av någon smärtlindring och har enbart andats mig igenom värkarna men bestämmer mig nu för att ta lustgas 50%. Klockan 00.07 den 21/4 (vecka 39+2) höjs lustgasen till 60% och 00.35 till 70% då värkarna blir mer intensiva. Hittills mår jag förvånandsvärt bra och känner mig inte särskillt påverkad av lustgasen men ber 00.45 om EDA. 
01.02 kommer en narkosläkare och sätter in epidural. När epiduralen börjat värka har jag svårt att känna värkarna annat än att magen blir spänd. Jag passar nu på att vila lite. Daniel ligger på en sackosäck på golvet och blir serverad smörgåsar. 04.13 tar dom mitt vatten som är klart och värkarna blir då mer intensiva. Dessa timmar som redan har passerat känns för mig som en timme, jag har svårt att uppfatta tiden. 05.52 sätter dom in CTG på bebis huvud då hjärtfrekvensen inte syns tillräckligt av enbart bältet på magen. 
Jag känner av krystvärkar 06.45 och prov krystar med god progress. Klockan 07.10 byts nattpersonalen ut mot dagpersonal och vi träffar barnmorskorna Kajsa, Marianne och Brita. 07.30 kopplas värkförstärkning in då jag krystat i 45 minuter. 
07.44 är det klockslag jag aldrig kommer att glömma. Det är då vår underbara son föds fram och känslorna jag känner är magiska. När Barnmorskorna berättar att jag har en krystvärk kvar har jag svårt att förstå att det är på riktigt. Jag samlar alla krafter och känner mig som en superkvinna. Det är nu det händer. I det ögonblick Theodor kommer ut börjar jag gråta direkt. Han skriker helt perfekt och läggs snabbt upp på mitt bröst. Jag har blivit mamma till en helt fantastisk pojke. Vi har blivit föräldrar. Det är något jag än idag har svårt att förstå. Jag måste ständigt intala och påminna mig själv om att det faktiskt är vi som har skapat denna underbara minimänniska och att han inte är lånad. Du är så älskad från dag ett. För dig gör vi allt. 
 
Jag är evigt tacksam att det är just du Theodor som tittade ut. Här är du bara en dag gammal. 


 Idas beauty ~ nybliven mamma till filippa

Åh vad fint skrivet gumman & vad roligt att få läsa er berättelse :) blir alldeles tårögd! Hur ont det än gjorde kommer vi alltid att minnas den dagen våra små barn föddes som underbara! Helt fantastiskt.



URL: http://Idasbeauty.se


 Linda Lövberg Hjären

Underbar berättelse, längtar tills jag får skriva min förlossningsberättelse, har ju ungefär 5 veckor kvar bara :) LÄNGTAR



URL: http://lindahjaren.webblogg.se/


 Julia

Åh vad fint. Grattis till lilla killen, skönt att det gick bra! :)



URL: http://juliaoflund.se


 Malin Wederberg

Vilken fin bild :) Skönt att allt gick bra. Grattis!



URL: http://darksess.com/


 Elin

Grattis till er underbara <3
Längtar tills vår anländer =)



URL: http://www.fluffmonster.blogg.se


 Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Stort grattis, det är magiskt med förlossningar<



URL: http://www.emmgus.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?