TRETTIOFEM.
Min andra graviditet

Idag kliver vi in i graviditetsvecka 36 men jag insåg att jag varken skrivit om eller publicerat bilder från graviditetsvecka 35. Jag har flera gånger under vecka 35 fått stanna upp och verkligen känna efter för att försäkra mig om att lillasyster rör sig som hon ska. Jag misstänker att hon legat med ryggen utåt och benen inåt så att jag inte känt sparkarna lika tydligt, nu känner jag henne som vanligt igen.
Ischiasnerven i rumpan har gjort sig tillkänna och det låser sig ofta. Då och då vankar jag fram som en stel säl, speciellt efter att jag suttit en längre period.
 
 
Barnets totala längd är nu ca 45 cm och det väger ca 2,38 kilo vid veckans början och ca 2,56 kilo vid veckans slut. Det centrala nervsystemet är snart helt klart och matsmältningsapparaten är nästan färdigutvecklad. Broskbensfogarna i bäckenet hos mamman mjukas upp pga. östrogenet och ett hormon som heter relaxin, det kan göra att du får ont i ryggen eller bäckenet. Barnets tyngd får bäckenet att vidgas inför förlossningen. Om du är omföderska lägger sig barnet nu tillrätta med huvudet nedåt, dock händer det hos omföderskor att barnet inte fixerar sig förrän du får värkar. 
 
Graviditetsmage i vecka 35 (34+2).
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?