TRETTIOFYRA.
Min andra graviditet

Barnet - Barnets totala längd är nu ca 44 cm och det väger ca 2,18 kilo i början av veckan och 2,35 kilo vid veckans slut. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Utrymmet minskar för varje dag och barnets rörelser blir större och långsammare. Den här veckan lägger sig en del barn tillrätta. Endel fixerar redan huvudet i bäckeningången. Ca 3-4 procent av alla barn lägger sig med stjärten eller benen ned mot bäckeningången (sätesbjudning/fotbjudning). Man kan då få fostret att vända sig rätt, en så kallad yttre vändning, som görs på förlossningen i vecka 37+0.
 
Mamman - Vätska kan samla sig i kroppen och du märker det tex. på att dina ringar kanske inte längre passar, dina händer och fötter svullnar upp. Din blodvolym har ökat med ca 1L men från och med nu håller sig blodmängden konstant fram till förlossningen. Bebisen börjar lägga sig tillrätta och inta det vanligaste läget dvs. med huvudet nedåt bäckeningången. Det kan slita och dra i bäckenet och nedåt ljumskarna. Du skall känna ditt barns rörelser varje dag, flera gånger om dagen. 
 
Egna tankar - Jag har inte reflekterat så mycket kring denna vecka mer än att orken har börjat sina. Att leka med Theodor är ett större projekt än tidigare och Daniel får stå för de mer avancerade lekarna. Han älskar att bli jagad och slängd upp i luften. Inget gravidanpassat direkt. Istället sitter jag med honom på golvet och leker med bilar, läser böcker och sjunger. Där har jag börjat känna mig otillräcklig. Trots att jag gör mitt bästa känner jag att jag inte alltid räcker till, speciellt inte när han sträcker upp sina armar mot mig och vill bli buren. Jag känner lillasyster, som för övrigt fortfarande är namnlös, flera gånger om dagen och dessutom mycket tydligare än innan. I morgon har vi tid hos mvc och det ska bli spännande att höra hur hon ligger. 
 
Graviditetsmage i vecka 34 (33+5).
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?