Svar på läsarfråga
Vardagsliv

Jag har utan tvekan världens bästa läsare och ingen blir gladare än jag när ni lämnar en kommentar eller två. Det är trots allt till stor del för er jag skriver. Alla frågor är välkomna och jag svarar gärna men när jag får kommentarer som dessa nedan blir jag less. Tonen känns nedlåtande och jag vill gärna att min blogg hålls positiv! Jag förstår att ni är nyfikna, däremot finns det olika sätt att formulera sig på. 
 
Lisali:
Hur kan du kalla dig för mammaledig då du har din son på förskola? 
Bara undrar liksom..
 
Svar: Hej Lisali, jag tycker att det är synd att din ton i kommentaren känns nedlåtande (jag kan ha fel). För att klargöra det hela vill jag börja med att beskriva vår situation. När Theodor började på förskola i slutet av augusti var jag gravid med lillasyster i vecka 23. Då jag har ett väldigt tungt jobb fysiskt bestämde vi gemensamt att jag skulle fortsätta att vara hemma tills lillasyster är född och ha Theodor korta dagar på förskolan för att han skulle vänja sig, i sin takt. Tur är det då det tog honom närmare sex veckor att komma in i de nya rutinerna och trivas i miljön. Han går på förskolan i ca fem och en halv timme per dag och är hemma på fredagar.
Låt mig förklara hur jag kan kalla mig mammaledig. På försäkringskassans hemsida under fliken föräldrarpenning har du rätt till att ta ut lägstanivådagar om du är ifrån barnet i upp till sju timmar per dag (alltså räknas det som att personen är föräldrarledig då denne tar ut föräldrarpenning) och på fredagar när jag har Theodor hemma tar jag ut full föräldrarpenning.
Du skrev din kommentar under mitt inlägg där jag skrev hur tacksam jag är över att vara mammaledig tillsammans med så fantastiska människor. För det första har jag varit mammaledig i 1,5 år och är tacksam över de jag lärt känna och för det andra skrevs inlägget på en fredag då min son är hemma från förskolan och jag enligt försäkringskassan räknas som föräldraledig.
I graviditeten med Theodor blev jag sjukskriven redan i vecka 25 pga fysiskt tungt arbete (därav vårt beslut om att jag skulle fortsätta att vara hemma tills lillasyster är född) och den 6 november kommer jag att övergå till att få ut graviditetspenning (återigen pga. mitt fysiskt tunga jobb). 
 
 Maria Eriksson:
En undran..jobbar du på dagarna?
 
Svar: Denna fråga kommer från samma IP adress som ovanstående fråga men under ett annat namn. Trist att du inte vågar stå för den du är och anser att du måste byta ut namnet på kommentarerna. Formuleringen på båda frågorna är väldigt lika och det var inte svårt att gissa att de kommer från samma person. Jag hoppas att du fick svar på båda dina frågor i ovanstående text. 


 saannapannas.blogg.se

Usch, va tråkigt med negativa komemtarer, tror bara att det handlar om ren och skär avundsjuka. Synd att inte folk kan lägga tid på att lyfta varandra istället. Ta inte åt dig! ♡



URL: http://saannapannas.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?