Morgonrutiner med barn
Vardagsliv

Godmorgon vänner,
Jag avbokade dagens mammaträff då tiden inte räckte till. Att lämna och hämta på förskolan tar ibland längre tid än planerat och därimellan skall hunden gå ut, lillan ammas och hushållssysslorna som växer på hög tas omhand. För att inte glömma bort att fylla på kroppen med energi och vätska. Jag är fruktansvärt dålig på att dricka vatten och lyckas alltid slarva med måltider. Nu är det slut på det!
 
För att starta dagen på bästa vis med två barn krävs planering för att underlätta för sig själv. Lägga fram morgondagens kläder, packa skötväskan och gå upp i tid är ibland A-O. Vi har lyckats få in bra morgonrutiner och har hittills inte kommit försent till förskolan. Några gråa hårstrån rikare och hårtussar fattigare är jag men det hör till.
 
 
Väckarklockan är ställd på 07.45 och om Theodor inte har vaknat innan låter jag honom sova vidare medan jag dukar fram frukost och gör i ordning mig själv. Vanligtvis står han vid köksbordet redan klockan 07 och skricker maaacka, mamma macka. Vi äter frukost, byter om från pyjamas och så leker han med sina bilar. Medan Theodor leker släpper jag ut Måns på baksidan och sedan väcker jag Alva-Li och gör henne i ordning. Sist av allt ammar jag innan vi far till förskolan klockan 08.45. Jag håller tummar och tår för att dessa rutiner skall fungera många dagar till. 
 


 Ida Nilsson

Nu har vi bara ett barn, men jag håller med dig i vilket fall. Våra morgonrutiner ser likadana ut varje dag - och tar minst 1 timme. Tänk hur snabbt det gick innan barnen kunde krypa, eller innan man hade barn? Väntar bara på att hon ska börja gå också ;)

Svar: Det är otroligt hur mycket man lär sig och anpassar sig efter sina barn. Tidigare kunde jag gå upp bara 30 minuter innan jag skulle gå men nu går jag upp minst en timme innan och planerar morgonen efter barnen! :) Kram
Sandra



URL: http://idacnilssons.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?