Hormonellt preventivmedel
Vardagsliv

Nu har vi bestämt oss! Jag kommer att plocka ut min hormonspiral och diskutera med min barnmorska för att komma fram till ett alternativt preventivmedel. Det är en hel preventivmedeldjungel och min kropp har aldrig befunnit sig i en svängigare bergochdalbana än vad den gör nu. Jag får smärtsamma blödningar till och från, har humörsvängningar och riktiga dippar, får huvudvärk och min hy ska vi inte ens tala om. Trots de nämnda nackdelarna är det inte därför vi beslutat oss för att byta skydd. Jag tar ut all min ilska på Daniel och ser mer negativt på saker än vad jag ser positivt. Jag känner inte igen mig själv och det skrämmer mig. Jag önskar skydda mig med något som inte innehåller hormoner.
 
Vad använder ni för skydd och hur har er kropp reagerat på det? Jag förstår givetvis att vi alla är olika och reagerar därefter. 
 
 


 Anonym

Kör på kondom ist eller natural cycles :) du slipper alla hormoner som är helt onaturliga för kroppen



URL:


 Anonym

Problemet är att kroppen inte alltid mår bra utan hormoner heller.
Började med minipiller efter andra barnet, fick jordens pms, så jag slutade. Satte in kopparspiral istället (helt hormonfri) för att slippa få i mig massa onaturliga hormoner. Mådde SÅÅÅ mycket sämre. Nu har det eskalerat med pms, finnar mm för varje månad som gått. Bokade tid hos gyn som rådde mig att prova P-piller.
Ibland blir det tyvärr inte bra utan tillsatta hormoner heller, kom som en chock för mig så jag ville bara förvarna 😊 Men som sagt alla är olika så det är bara att testa dig fram! Hoppas det funkar för dig utan extra hormoner!



URL:


 Therese Lennström

Åh, vd jag känner igen mig i det där. Jag reagerar också med väldiga humörsvängningar av hormonerna. De preventivmedlet jag påverkades minst utav var p-stav men jag har vänner som det inte alls fungerat på.. Skumt det där! Jag blev rekommenderad av min BM att ta p-ring mellan barnen för de har minst hormoner i sig, kanske något som fungerar för dig?



URL: http://lovebytherese.blogg.se


 J

Så svårt att ge tips även om man känner igen sig i det du skriver :( för det är verkligen som alla gynekologer och barnmorskor säger: det är så individuellt.. Jag kan/får inte ta preventivmedel med östrogen i, så där försvinner ju en stor del av alternativen. Jag har testat alla minipiller som finns samt hormonsprial, inget som funkat. Jag gick emot min gyn som inte alls rekommendera Natura cycles. Började med deras preventivmetod februari 2015 och ingen oönskad graviditet. När jag och sambon sen valde att börja försöka bli gravida gick det på andra försöket, så enligt mig är det en grym preventivmetod och planmetod :)



URL:


 Eira Mattsson

DITT HÅR!! Så snyggt!!



URL: http://eiramattsson.blogg.se/


 Anonym

Varför inte kopparspiral? Haft det sen första barnet och har precis satt in en ny nu efter vårt andra. Aldrig haft några problem 👍🏻 skönt att slippa hormoner.



URL:


 Anonym

Jag har provat alla hormonella preventivmedel o jag mår verkligen skit av samtliga så här blir kondom och har aldrig mått bättre. Det kan ta flera månader innan kroppen blir återställd efter hormonpreparat så bli inte nere om du mår lika dåligt ett par månader till efter hormonstopp :) lycka till 😃



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?