Amning och elaka kommentarer
Vardagsliv

För mig är amning något fint och jag fascineras över hur kroppen först kan bära på ett barn för att sedan försörja barnet med mat. Amning är dock ingen självklarhet och det tycker jag att alla skall ha i åtanke. För vissa fungerar det helt enkelt inte, andra kanske inte vill amma och somliga kanske stöter på problem eller av medicinska skäl inte får amma. Vi är snabba med att dömma ut varandra och kommentera andras val istället för att stötta.
 
Lyckligtvis kom amningen igång naturligt med båda barnen och jag har tyckt om att amma. Däremot strömmade det in elaka kommentarer när jag öppnade mig och skrev att jag funderade på att sluta amma Theodor pga upprepade mjölkstockningar på väldigt kort tid. En liten mening upprörde många. Där och då mådde jag dåligt över att ha blivit så fruktansvärt sjuk av mjölkstockningarna och över att jag inte hade orken till att ta hand om mitt eget barn. Jag klarade inte det en mamma förväntas klara av. Medan jag låg i badet för att pumpa så gott det gick fick Daniel vagga runt på en ledsen och hungrig Theodor. Han vägrade att ta det onda bröstet och det som rekommenderas är just amning. 
 
Kommentarerna jag fick var i stil med att jag var självisk som ens funderade på att sluta amma, amning är det bästa för barnet och att jag reglerade min mjölk fel. Det sårar mig att människor, endast utifrån att ha läst ett inlägg på min blogg, anser att jag inte vill mitt barn det allra bästa. Jag lever för mina barn! Detta var dock för snart två år sedan och stämningen bland kommentarerna har blivit så mycket bättre.
 
Inte en gång har jag funderat på att ge Alva-Li ersättning (inte för att det är något fel med ersättning, snarare för att jag är rädd för att få mjölkstockning även denna gång) och jag njuter så länge amningen fungerar. Jag tänker dock börja trappa ned på amningen vid fem månader (förutsatt att det fortfarande fungerar bra tills dess) och endast nattamma i en månad innan vi slutar. Jag känner mig inte bekväm med att amma mina barn när de har blivit för stora och är så pass medvetna. Hoppas ni respekterar det och utesluter elaka kommentarer. Kram!
 
 
 
 
 
 


 Faster Therese

Du är världens bästa mamma, den som säger något annat vet inte vad hen talar om 😘



URL:


 Isabel Halldin

Håller med att folk dömmer för fort. Jag fick massa kommentarer av bekanta och folk jag inte känner för att jag bara ammade Isadora i 3v, vi försökte allt men hon vägrade bröstet (från första början) så tillslut gav vi ersättning.. 😘



URL: http://halldinisabel.blogg.se/


 Lena

Vilken söt liten tjej!
Förstår inte varför det finns folk som ska lägga sig i och fälla taskiga kommentarer om amning. Ingen ska behöva få skit om man av någon anledning väljer att inte amma. Jag ammade men det var för att det fungerade så bra för oss, och så är det ju billigt och enkelt också. Men när jag fasade ut amningen och lillan inte tyckt om välling så gav vi ersättning och det har fungerat finfint det också :)



URL: http://lenakronvald.blogg.se


 Ereeka

Så söt! Inte en enda människa har rätt att kommentera om sådant. Det är helt upp till dig. :)



URL: http://ereeka.se


 Linn

Alla som har egna barn borde om någon veta att man gör allt i sin makt för att de ska få det så bra som möjligt. Ingen vet bättre än en själv när det kommer till sånna saker när det handlar om ens barn. Du är en toppen mamma och ingen borde säga annat. Trevlig helg!



URL: http://waltermamman.blogg.se


 Annelie Westberg

Jättebra skrivet! Efter fyra mjölkstockningar på två veckor och 38 i feber så började min mjölk sina bort när min son var tre månader och då gav vi tillägg i ca en månad innan jag gav upp. Han blev aldrig nöjd på min bröstmjölk hur mycket jag än ammade och det var tillslut ingen mysig stund. Jag hade annars tänkt att göra nästan exakt som du fast helamma till sex månader och sedan trappa ner (vet inte hur länge jag). Men hade delammat absolut till max ett år (då hade det nog bara varit nattamning) då jag känner,som du, att de blir för stora och medvetna. 😘



URL: http://anneliew.blogg.se/


 Johanna C

Håller verklige med dig om att vi kvinnor borde stötta varandra bättre i sådana här sammanhang. Jag hade turen att vara på ett BB i tre dagar efter förlossningen som gjorde att jag fick massor med tips och hjälp vad gäller amning. Tycker att alla borde ha chansen att få vara på BB särskilt med första barnet men alla sjukhus erbjuder ju tyvärr inte det.



URL: http://owlbaby.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?