Tankar kring framtiden
Vardagsliv

Jag får ofta frågor om hur jag ser på framtiden, vill vi skaffa fler barn, hur skall vi göra med lägenheten vi har köpt och hur ser jag på jobb. Mycket är fortfarande oklart och det är för mig tjusningen med framtiden. Jag vill tänka positivt och har alltid varit öppen för förslag och nya möjligheter samtidigt som jag är en människa som mår bra av planering och blir lätt stressad när dagen inte blir som jag tänkt. Något att jobba på. 
 
Pratet om ytterligare ett syskon dyker upp för jämnan. Jag drömmer om en stor familj med tre barn medan Daniel känner sig tillfreds med två. Givetvis är jag mer än nöjd och otroligt tacksam över våra två barn men jag vill gärna se mig själv gravid ännu en gång. Tiden får utvisa.
 
Lägenheten som vi har köpt har ännu inte börjat byggas och beräknad inflytt är inte fören sommaren 2017. Detta innebär att drömmarna om ett hus har skjutits upp vilket känns både spännande och lite skrämmande. Vi vet ännu inte om vi kommer att flytta in då vi är väldigt bekväma med altan och en snabb promenad med Måns kan göras utan barn i skogen på vår baksida. Jag vill ha en stor tomt där barn och hundar kan springa fritt medan jag lagar mat med altandörren öppen. Att då istället flytta fyra våningar upp är raka motsatsen. Däremot är det en möjlighet att få bo i en nyproducerad lägenhet med ca 60 kvm terass. Vi velar. 
 
Angående jobb är jag också kluven. I detta nu har jag ett bra jobb med en heltidsanställning. Jag trivs och har fina kollegor. Dock strävar jag alltid efter något mer, jag vill utvecklas och nå nya mål. Jag har en dröm om att bli barnmorska och ansökte om en plats på sjuksköterskeutbildningen i våras för att se mina möjligheter. Jag hamnade på en sjunde reservplats på Karolinska och som jag förstod det var det bra. Många reserver kommer in men jag tackade nej till min plats då jag blev gravid. Oavsett om jag går tillbaka till mitt jobb (vilket är planen) eller börjar studera vill jag göra det för mig. Tiden jag spenderar från min familj och mina barn vill jag spendera väl. Jag vet att jag skulle älska barnmorskeyrket.
 
Mitt i allt drömmande är det viktigt att stanna upp och leva i nuet. Inte alltid planera inför morgondagen, inte alltid söka efter något bättre och vara tacksam över vad livet åstadkommit. Möjligheterna är oändliga bara man välkomnar dem. På min fot har jag tatuerat 'you only live once' och med det mottot nära till hands påminner jag mig själv om att göra det bästa av varje situation, jag lär mig. Som en vän sa, du lyckas alltid få det tråkiga i livet till något roligt. Så vill jag se på livet, som något roligt!
 
 


 Sofie- 2-barnsmamma

Alltså- det är som om du just precis beskrev mina tankar om framtiden! Precis så känner jag också inför framtiden- en stor förhoppning och drömmar om utveckling! Liksom du har jag även ett fast jobb med bra kollegor, men det känns som att jag vill göra något mer, utvecklas, göra något för mig själv och bli något jag verkligen ser mig själv göra läänge, länge! Ska söka in till lärarutbildningen till hösten- och det känns både skrämmande men också så himla spännande! Och precis som du skrev- för mig är det så viktigt vad jag gör med tiden när jag är ifrån mina barn, och att bli lärare känns så rätt! Så härligt att läsa att det finns fler som tänker som jag, även då man är 2-barnsmamma och ska vara "klar", men det är ju det som är grejen med livet, det ska vara lite spännande, fyllt av utmaningar och det är ju fantastiskt!! Stort lycka till!! Du kan bli precis vad du drömmer om att bli!



URL:


 Sofie- 2-barnsmamma

Alltså- det är som om du just precis beskrev mina tankar om framtiden! Precis så känner jag också inför framtiden- en stor förhoppning och drömmar om utveckling! Liksom du har jag även ett fast jobb med bra kollegor, men det känns som att jag vill göra något mer, utvecklas, göra något för mig själv och bli något jag verkligen ser mig själv göra läänge, länge! Ska söka in till lärarutbildningen till hösten- och det känns både skrämmande men också så himla spännande! Och precis som du skrev- för mig är det så viktigt vad jag gör med tiden när jag är ifrån mina barn, och att bli lärare känns så rätt! Så härligt att läsa att det finns fler som tänker som jag, även då man är 2-barnsmamma och ska vara "klar", men det är ju det som är grejen med livet, det ska vara lite spännande, fyllt av utmaningar och det är ju fantastiskt!! Stort lycka till!! Du kan bli precis vad du drömmer om att bli!

Svar: Vad roligt att vi tänker likadant och tack för en super härlig kommentar :) Nu blev jag ännu mer taggad till att sträva efter mina drömmar. Det är precis som du skriver, man behöver aldrig bli klar och man kan bli precis det man drömmer om :) Stor kram
Sandra



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?