Är det bara jag?
Vardagsliv

Okej nu tänkte jag ta upp det här i-lands problemet en gång för alla. Orkidéer är en otroligt vacker och trevlig blomma och gör sig bra i fönstret. Men när dom små blommorna gjort sitt och trillar av står blomman där på fönsterbläcket med sina nakna pinnar och ser dum ut. Jag blir tokig! Det tar inte en vecka heller att blomma ut igen, snarare flera månader. Vad gör jag för fel? Är det bara jag som inte vet hur jag ska sköta blomman rätt?Fönstrena ser så tråkiga ut men jag får dåligt samvete av bara tanken på att slänga dom när dom fortfarande lever. Ni förstår ju vilket i-lands problem detta är haha. För tillfället har jag samlat alla nakna pinnar i sovrummet medan dom som fortfarande står i blom får stå framme i vardagsrummet. Jag överväger på riktigt att köpa plastblommor nästa gång. 
 
Mitt sovrumsfönster. 
 


 Carro

Hej! Här får du lite tips för att sköta om dina orkidéer:

Vattna var 14 e dag.
Stoppa ner hela plast krukan i en bunke med vatten, låt den stå i den i 5-10 min.
Ge orkidé näring i vattnet i bunken någongång då och då.
Klipp av torra stänger som dött.

Orkidéerna mår bra av att bo fuktigt och vattna mer sällan än ofta. Fuktar du balansen mellan varven så kommer den må toppen!

Det vi oftast gör fel är att dränka dom och då blommar dom bara en gång sen kommer det inga nya knoppar. :)

Hoppas du lyckas!

Svar: Tusen tack för tipsen! Jag är jätte dålig på att "duscha" mina blommor men ska genast börja med det. Nu i varmare dagar har jag nog vattnat lite oftare än var 14 dag, det kanske jag inte ska göra trots allt? tack ännu en gång :)
Kram
Sandra



URL:


 Malin

Jag har många orkidéer hemma och de kan blomma i månader men de händer att de står utan under en längre period. Som lösning på det här har jag köpt låtsas orkidéer på pinne som ser väldigt verklighetstrogen ut, (köpt på plantagen och dyr typ 100-150 kr för en sådan pinne) som jag trycker ner i den utan blomning för att inte kasta bort den. Men har alltid någon levande samtdigt för jag avskyr plats.

Svar: Men så smart! Tusen tack för tipset :) Det första jag ska göra när jag ser en plantagen är att köpa orkidéer på en pinne och stoppa ner i jorden! Det ser så tråkigt ut när dom står där nakna..och jag är inte heller så förtjust i plast :) Kram
Sandra



URL: http://malinlidgren.blogg.se


 Jennie

Köp plastblommor och sätt fast, ser väldigt bra ut och finns att köpa för en billig peng, då ser det mycket trevligare ut :)

Svar: Perfekt lösning! Att jag inte tänkt på det tidigare :) Smart!
Sandra



URL:


 Sabbe

Klipp av själva strängen nere vid bladen efter den blommat klart så har du endast bladen kvar sen. Mina blommar nästan alltid om 😍😘



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?