Mjölkstockning
Theodors förlossning / Efter förlossningen

Det här är ett inlägg som främst riktar sig till mammor och ammande. 
Natten till igår vaknade Theodor vid 05 för mat. Jag har inte haft några som helst symptom på en kommande mjölkstockning (så vitt jag vet) men när han sög tag vid bröstet gjorde det så jäkla ont. Jag tänkte inte mer på det och ammade vidare. När det sen var dags att kliva upp på morgonen var bröstet ömt och där fanns rodnad. Jag började direkt misstänka att en mjölkstockning hade våldgästat mitt bröst och att det skulle bli värre. Tänk om jag kunde ha haft fel, men icke. Öm i kroppen och febern kom som ett brev på posten. När jag stod i duschen upptäckte jag en knöl (!!) i bröstet som ömmar något förfärligt. EN KNÖL. Nojig är bara förnamnet. Efter att ha googlat runt (jag vet, människans värsta fiende) verkar det som att jag har fått en helt "vanlig" mjölkstockning. Men jag trodde bara att det var något man fick om man ammade när det var kallt ute? Eller satt i drag? Fråga mig inte vart jag fått den teorin ifrån. Jag börjar fundera på om det har något att göra med att jag använder min bh bikini med bygel typ dygnet runt. Innan använde jag en trekants bikin eller ingenting alls. 

Alla husmorsknep är välkomna, hur blir jag av med mjölkstockningen eller hur kan jag förebygga. Jag vill inte att det ska bli värre. Bröstet är inte hårt och spänt utan det är som vanligt men väldigt ömt och knölen i bröstet ömmar som bara den när jag tar på det. 


 Bea

Jag har själv inte haft mjölkstockning men är alltid nojig att jag ska få det. Har fått tipsen att man under amning ska massera knölarna och amma ofta. Bygelbh är inte det bästa för brösten när man ammar utan det kan göra så att man får mjölkstockning. Kram

Svar: Tack Bea! Jag masserar, duschar varm, går utan bh och det verkar ha blivit bättre nu :) MEN han har nu helt plötslkigt slutat ta bröstet :( Efter tre månaders vaccinet idag vägrade han :/Kram
Sandra



URL:


 Amanda

Ställ dig i duschen och spola varmvatten på brösten och försök massera/mjölka ut bröstmjölken det fungerade för mig eller att använda bröstpump :)

Svar: Tack för tipsen :) Jag har gjort det och det verkar fungera :D Kram
Sandra



URL:


 Nathalie

Jag har inte vågat badat i sommar för det sägs att man ej ska göra det för att undvika mjölkstpckning, men de bro väl på hur varmt vattnet är :)

Svar: Jag har bara badat i pool med 30+ grader så hoppas inte det påverkar,.men nu är stockningen bättre iaf :)
Sandra



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?