Klarvaken
Theodor 0-3mån, Vardagsliv

Godmorgon vänner,
Jag skulle mer än gärna sova i någon timme till men lilleman har legat och jollrat ett tag. I natt tyckte Theo att mamma glatt kunde stiga upp tre gånger istället för två och det är något jag inte är van vid. Jag har börjat fundera på om hans nya nattrutiner beror på mindre mjölkproduktion? Han kanske inte blir mätt och vaknar därför oftare? Eller så har det att göra med att han somnar så fort han kommer till bröstet och därför inte blir mätt..Inte det lättaste att veta. Igår pratade jag och Daniel om att vi så småningom ska vänja Theodor med fasta kvällsruriner. Det känns viktigt att vi ska få lite kvalitetstid tillsammans. Theodor sover i sitt babynest mellan oss men trots våran 1.80 säng tycker jag att det blir lite trångt, det vore kanske inte så dumt att ta in hans säng och vänja honom vid den redan nu. Måns sover ju också med oss. 
Vad har ni för rutiner på era barn? 




 Amanda

Jag hade samma problem med min son när han började närma sig 2-3 månader. Jag fick råd om att ge ersättning som kvällsmål/nattmål för att bröstmjölken är mindre mättande på kvällen/natten för att den inte innehåller lika mycket fett/näring som på dagen därför kan de vakna oftare på natten för att de behöver mer mat. Vet inte om det stämmer men han sov betydligt bättre. 😊



URL:


 Nathalie

Vår pojke är 3,5 månad och sover fortfarande med oss, tycker det känns så svårt att han ska ligga själv. Sen vaknar han fortfarande 1-2 gånger per natt och det är ju så bekvämt att liggamma då och bara ge honom bröstet å fortsätta sova. Vi badar jämt på kvällen sen går vi till sängen, verkar han pigg så läser vi en bok efter badet, och sedan ammar jag, då somna han nästan jämt (detta är vid 20-21)

Svar: Jag håller med det känns lite tidigt att lägga honom i egen säng, och det är ju så mysigt när dom ligger nära. Jag provade att bada och han verkligen älskar det! Efter blev han väldigt trött så det var suveränt. Tusen tack för tipset! Kram
Sandra



URL:


 Emilie

Alba sover med mig, hon somnar vid bröstet och sover så typ hela natten. Killen vågar inte sova i sängen när Alba sover där, så han har en madrass på golvet nu xD Borde också vänja tjejen att sova i sin egen säng.. Den står ju där så fint :D

Svar: Men det är ju så mysigt när dom sover på en :) Daniel vågar knappt heller sova i sängen när Theodor ligger där haha. Men oftast så försöker jag lägga Theodor i babynestet, jag sover bättre då. Kram
Sandra



URL:


 Sara ~ Candis

Våran lilla har sovit i sin egen säng sedan födsel eftersom vi var så rädda att skada honom om han låg hos oss = vi sov väldigt oroligt. Trött och grinig mamma & pappa blir ju grinig bebis oftast :( först låg han i nästet, nu ligger han själv med en filt över sig. Båda armarna över huvudet när han sover verkar tyda på nöjd kille iaf :D sen vill vi inte ha en liten sovandes hos oss i flera år, även om det är bland det mysigaste som finns :) han får komma upp på morgonen och mysa när pappsen gått till jobbet.

På kvällarna får han ersättning sista matning ist för bröstet eftersom han inte blir nöjd och idag sov han från 23.30 till 07.30 :D helt otroligt.
Men ska väl inte ropa hej än haha rutinerna ändras från vecka till vecka :) ibland dag.

Sen har vi som rutin att alltid bada nederdelen i handfatet :) ibland blir det helkroppsbad men inte varje dag. Men han börjar bli för stor för handfatet nu haha :D

Svar: Ja det är ju så mysigt när dom ligger nära men man sover som på nålar för att inte rulla över den lilla :) Jag tror nästan att det är föräldrarna som tycker det är "jobbigast" när bebis ska sova själv för när dom är så pass små märker dom säkert inte av om dom ligger i nästet eller spjälsängen.kram
Sandra



URL: http://candis.se


 Sandra - mamma till Alessandro

Att dom sover längre när dom får ersättning är tydligen för att dom får matkoma enligt vår bvc-tant. Jag ville ge ersättning som sista mål för att kunna få sova en hel natt, men hon tyckte det var onödigt eftersom jag har så bra mjölk. Men bvc ska man inte lyssna speciellt mycket på har jag hört! Mjölken är ju inte så fet på kvällen så det är kanske därför er bebis inte är helt nöjd. På kvällen kan vår bebis vilja ha bröstet varje timme typ.

Vår bebis sover i egen säng sen 3 veckor tillbaka och det funkar hur bra som helst. Han ligger bara 20cm ifrån mig så jag hör varenda andetag :)

Lite roligt förresten att vi heter lika och våra barn är nästan lika gamla :D

Svar: Det har jag aldrig hört men antar att det kan stämma. Jag tycker faktiskt det är lite skönt att ge Theodor ersättning en gång om dagen för då "tränar" han på att ta flaska också så att pappan lätt kan mata om jag inte är hemma. Dock är vi försiktiga och ser till att inte ge flaska för mycket så att han hellre vill ha den! :)
Jag ska nog börja lite lätt att lägga theodor i sin säng på dagarna så att han vänjer sig innan vi flyttar in sängen i vårt sovrum haha.

Ja men gud vad komsikt :D
Sandra



URL: http://sandral.vimedbarn.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?