Dega med trolldeg
Vardagsliv

Tidigt i morse packade vi in oss i bilen och for till Mall of Scandinavia. Jag var ute efter att bocka av alla julklappar som är kvar på listan men det hela slutade med att vi åkte hem, åt lunch och shoppade barnens klappar via internet. Smidigare tycker jag. Theodor har varit på ett strålande humör hela dagen och funnit ett nytt intresse för "matlagning". Han gillar att låtsas äta, bjuda mamma och pappa på en sked soppa osv.
 
 
För första gången provade vi på att dega med trolldeg som jag snabbt slängde ihop. Inte visste jag att det skulle vara så enkelt? Däremot tyckte Theodor inte att det var lika spännande som jag hoppats på. Det roligaste var att få mamma att göra katter och sedan förstöra dem och att trycka med olika föremål på degen. Jag måste införskatta pepparkaksformar (jag vet, vi är antagligen den enda familjen som inte redan har dessa små formar). Några figurer fick vi som åkte in i ugnen för att stelna och i morgon ska Theodor få måla dem.
 
Recept på trolldeg:
2 dl vetemjöl
1 dl vatten
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg
 
Knåpa ihop allt till en smidig deg. Om du tänker spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i en timme och låt dem sedan stå till dagen efter.
 
 
 
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?