Graviditetsvecka 18
Min andra graviditet

Denna graviditet har dessvärre kommit lite i skymundan. Jag hinner inte reflektera över att jag är gravid men blir med jämna mellanrum påmind av mitt låga blodtryck men framförallt av min bubblande mage när jag ligger ned. Redan i vecka 14 fick jag en liten kula som man tydligt kunde se och känna i liggläge och för fem dagar sedan (24 juli) kände jag tydliga buffar och fladder. På kvällarna är jag svullen och magen syns tydligt genom tighta kläder. Jag är otroligt dålig på att fota magen i de olika veckorna, faktum är att jag inte har tagit en enda bild (jag ska försöka hinna med det ikväll!). 
 


Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14 cm långt mellan huvud och stjärt och vikten är ca 200g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu. Ofta görs en ultraljudsundersökning i vecka 16-19, det görs dock inte alltid för de som gör NUPP-test i vecka 13. 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?