Ledsna förskoletankar
Theodor 1år-1,5år

Vi är nu inne på den fjärde förskoleveckan och med endast små framsteg får jag ont i magen av att lämna Theodor på dagarna. Jag gick in med inställningen att det kan ta tid för både Theodor och mig att vänja oss med tid ifrån varandra och att det kommer vara tårar men hur lång tid ska separationsövergången ta? Han är ledsen från den stund vi parkerar bilen utanför förskolan till efter vilan. På förmiddagarna är det endast korta stunder som han leker men blir snabbt påmind och blir ledsen. På eftermiddagarna släpper han loss lite mer och kan lämna både napp och snutte för att koncentrera sig på allt roligt runtomkring. När jag kommer och hämtar honom är det gråtkalas. Han är väldigt ledsen och det tar en stund innan han lugnar ner sig. Pedagogerna ser hans framsteg men är ärliga med att han är ledsen och de låter honom ha sin napp och snutte för att känna trygghet i den nya miljön. 
Theodor har under den senaste veckan börjat få utbrott. Han blir som vild, gör ett konstigt läte och slåss. Nästan som om att han bär på väldigt mycket frustration och inte vet hur han ska hantera den. Jag vet inte om det kan ha med förskolan att göra och jag vet inte hur vi ska besvara hans utbrott. 
 
Kom gärna med tips! Hur gjorde ni vid inskolning? Hur lång tid tog det innan ert/era barn började känna sig trygga och faktiskt ha roligt? Jag är inställd på tårar vid lämning men hoppas att det ska sluta så snart jag gått. 
 


 Anonym

Stackars Theodor. Hur gör du när du lämnar honom? Blir det ett snabbt lämnande eller har du svårt att gå från honom? Så det blir ett mer långt avlämnande?

Svar: Det gör ont i hela mig :( Jag brukar alltid gå in med honom och försöka få honom att vilja se sig omkring eller leka med något. Sen kan jag stanna där en liten stund innan jag säger hej då klart och tydligt. När jag pussat honom hej då går jag snabbt därifrån. Själva avskedet sker fort men jag stannar gärna i någon minut så att jag inte bara slänger in honom på avdelningen och går. Kram
Sandra



URL:


 Tanja

Usch vilken jobbig situation för er! Lider verkligen med er! Jag var tydligen lika ledsen när jag var liten och jag gick på förskolan. Tror mamma sa att det blev inte bättre förrän jag fick byta förskola. Trivdes inte på den första helt enkelt. Hoppas som sagt att det blir bättre för er!

Svar: Jag hoppas verkligen att detta är en övergångsperiod och att det ska bli bättre snart. I morgon börjar Daniel med lämningarna då han är väldigt mammig. Min sambo var tydligen likadan som liten och var ledsen även som fyraåring :/ Kram
Sandra



URL: http://tanjaselma.blogg.se


 Robex Lundgren

söt



URL: http://ghgumman.blogg.se/


 Robex Lundgren

söt

Svar: Tack :)
Sandra



URL: http://ghgumman.blogg.se/


 Cissi

Nej vad jobbigt för er båda!Vi har alltid haft superlätta inskolningar med båda tjejerna, men fått bakslag periodvis då det är lite tuffare lämningar...
Har en tjejkompis som med sin äldsta son fick pausa inskolningen och göra ett nytt försök efter några månader då det inte gick... Vad säger fröknarna? Hur trivs ni förövrigt, kanske är så att han inte trivs?

Ang att han blir arg hemma, min äldsta när vi skolade in henne på första förskolan så ignorerade hon mig i flera veckor. Om jag skulle ge henne mat, natta eller byta blöja så grät och skrek hon. Det var bara pappa och en av fröknarna som gällde. Helt hemskt. Men nog hennes sätt att "straffa mig" för att vi inte hängde hela dagarna längre... Då var hon ganska prick 1 år när vi skolade in.

Hoppas verkligen det löser sig snart! Är ju en omställning för alla att börja med något nytt...

Svar: Tack för dina ord och din omtanke! Vi var helt bombsäkra på att Theodor skulle trivas på förskolan då han alltid varit en "tuff" kille med skinn på näsan som gärna tar för sig. Han har alltid lekt med många olika barn och hängt mycket på lekland där han tagit sig friheten. Det var som om att han förstod direkt när vi kom till förskolan att detta inte bådar gott, mamma kommer att lämna mig. Jag har hört om dessa bakslag och var inställd på mycket tårar i början men efter fyra veckor hade jag hoppats på lite mer leenden och mindre gråt. Självfallet är alla barn olika och behöver olika mycket tid men jag får verkligen ont i magen av att se mitt barn såhär ledsen. Fröknarna ser hans framsteg och tror att detta är en period. Vi gillar förskolan jätte mycket i övrigt och vill gärna gå kvar, om inget annat krävs dvs. Jag vet inte hur länge man ska vänta innan man pausar en inskolning eller byter förskola? Än känns det för tidigt. I morgon börjar Daniel med lämningarna för att se om det blir någon skillnad. Theodor är väldigt mammig och förhoppningsvis ska det hjälpa om pappa lämnar. Jag är nästan säker på att utbrotten har kommit i samband med inskolningen så du kanske har rätt, Theodor kanske straffar mig :( Lilla hjärtat.
Sandra



URL: http://nastanperfekt.blo.gg





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?