Öppna förskolan och logoped
Theodor 2år-, Vardagsliv

Vilken dag vi har haft. Fullt ös från morgon till läggning. Daniel kom hem från jobbet och sa att hemmets skick idag tog priset. Priset på det mest röriga och smutsiga hem. Vi gick hemifrån redan strax innan 09 och att plocka undan hanns inte med. Lyckligtvis har jag en förstående man som började plocka direkt. Jag menar, maten stod ändå på bordet när han kom hem och det viktigaste är inte att det skiner i varje vrå varje dag, även om jag inte står ut med stök. Det är jag som är den pedanta i vårt förhållande så missförstå mig rätt, Daniel bryr sig inte men givetvis är det en fröjd att komma hem till ett rent hem. Nog om det. 
 
Idag var vi på öppna förskolan och hade en fin dag men Jennifer, Thindra och Tuva som avslutades i en mysig park. Eftersom att förskolan var stängd idag var det många föräldrar och barn på öppna, det kunde vi ha räknat ut. Med endast lite nudlar i magen under hela dagen var det skönt att komma ifrån allt stim. Theodor har varit så duktig och klarat sig utan blöja i fyra dagar nu, bortsett under nattetid och det med hjälp av "min pottkalender", mer om det i ett eget inlägg. 
 
Som jag nämnde i tidigare inlägg har Theodor börjar snubbla/stamma på de första orden i hans meningar, det är absolut inte alla meningar och inte allt för ofta men tillräckligt ofta för att vi vill kolla upp det, och efter att ha pratat med bvc är en remiss nu skickad till en logoped, Danderyds talteknik. Det är möjligt att det bara är en fas i språket och hans utveckling men oavsett vad det kan vara vill vi ha rätt verktyg för att underlätta på alla plan för den bästa killen vi vet. Många reagerar fel när ett barn hakar upp sig vilket kan leda till att barnet i framtiden känner obehag för att prata inför folk. 
 
Världens bästa är du!


 Anonym

Ja inte är det dåligt om han börjar stamma...

Svar: Hur menar du nu? Givetvis vill vi göra allt i vår makt för att få så goda råd vi kan och stötta honom i hans tal om han stammar. Det finns många som reagerar "fel" när ett barn stammar vilket kan leda till att barnet inte kommer att våga prata offentligt, bli obekväm osv i framtiden. Vi vet ännu inte om han stammar men om så är fallet är det absolut inget dåligt men om det går att motverka vill vi självfallet göra det som går.
Sandra



URL:


 J

Tycker det är toppen att ni kollar upp det! Många resonerar nog just som så att det bara är en fas och därför inget att hänga upp sig på. Många som stammar börjar ju med det redan som väldigt små och jag tror man kan förebygga/hjälpa mycket om man tar tag i det i tid. Min sambo stammar och har gjort sen han var tre år, man trodde när han var liten att han skulle växa ifrån det, men icke. Idag är ju inte problemet att han stammar utan hur han identifierar sig med sin stamning, vilket har hindrat honom väldigt mycket och fortfarande gör. Så även om man inte kan hjälpa en person att sluta stamma kan man förebygga mycket annat med inställning och synen på stamning om man börjar i tid :)

Svar: Tack för din kommentar! Det är precis som du skriver att det inte är stamningen i sig som är "problemet" utan det är hur de som stammar identifierar sig med just stamning pga hur de många gånger har blivit bemötta. Finns det någonting vi kan göra vill vi givetvis göra det och det är den största anledningen till att vi söker professionell hjälp. Självklart är de lika bra ändå! Kram
Sandra



URL:


 Anna

Vad bra att ni kollar upp det, alltid skönt att börja tidigt hos talpedagog om det inte bara är en fas! Hoppas det blir bra! :)

Svar: Lite så tänker vi också, desto tidigare desto bättre. Inte minst för att jag och Daniel ska veta hur vi ska reagera när han snubblar på orden osv. Det viktigaste för oss är att våra barn känner sig trygga! Kram
Sandra



URL: http://dcentury.se


 Anonym

Min som började upphaka på ord när han var 2.5 år. "Jag jag jag" "kan kan kan" mär det var som värt 15-20 gånger samma ord innan han kom vidare i meningen. Bvc sa att det är helt normalt... Sen bytte vi bvc och jag berättade om hur han pratade, det första hon gjorde var att skicka en remiss till logoped. Och det första logopeden sa när vi kom dit, "ni borde ha fått komma hit för länge sen". Vår son hade fyllt 4 år när vi fick komma dit.

På ett år har han kommit så lång och nu flyter hans tal på mycket bättre, fortfarande en del hakningar men väldigt mjuka sådanna.

Vad skönt att ni får komma till logoped! Stort lycka till 🌸⭐️😊

Svar: Då är det precis som för Theodor, han är snart 2,5 år och kan haka upp sig på vissa ord och kan upprepa dem allt från tre gånger till 10. Bvc sa att det är helt normalt och jätte vanligt men skickade ändå en remiss. Vad bra att er nya bvc skickade en remiss så att ni kunde få hjälp! Även om det inte skulle vara någonting så vill både jag och Daniel veta hur vi ska reagera på hans "stamningar" och göra allt för att underlätta.
Vad skönt att läsa att er son har fått hjälp och att hans tal nu flyter på bra! Fortsätt kämpa :) En fråga, vad fick ni göra hos logopeden? Många kramar
Sandra



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?